NEDEN ROOT !!!

Bu yazımda root atmakla ilgili gelen sorulara yönelik içimi dökeceğim.
Daha çok faydalarına değineceğim çünkü hem faydası çok çok daha fazla hemde çok mantıklı. Neden mi?
Bu sorumu aşağıda cevaplayacağım size öncelikle “ROOT”nedir ne değildir onlardan bahsedeyim.


 

Bilindiği üzere Android, Linux tabanlı bir işletim sistemidir. Linux kullananlar bilirler zaten ama hiç gördünüz mü
linux nasıl kullanılıyor ya da hiç merak ettiniz mi? Farklı farklı linux çeşitlerini görebilirsiniz bunun sebebini
genel anlamda Linux’un açık kaynak kodlu olup bir çok geliştiricinin oluşturmuş olduğu parçaların birikimi olmasına bağlayabiliriz. Hee bu arada sizlere şunu söylesem yalan söylemiş olmam; Linux “ROOT” üzerine kurulmuş bir işletim sistemidir. Root olmadan linux hiç birşeye yaramaz. Windows zaten geriye kalan ihtiyaçlarımızı fazlasıyla karşılıyor. Peki “ROOT” ne demek ?

linux-root-account-securityRoot, ingilizce bir kelime olup “Kök” anlamına gelir. Bunu yazılım alanına dökersek “ROOT” o sistemin kökü,kendisi,tamamı gibi anlamlara gelir. Linuxta root diye bir tabirin olması açık kaynak kodlu olmasından dolayıdır. Şöyleki; Windows kendisinden başkasının sistem dosyalarına erişmesine
izin vermez ve sadece kendi üretir işletim sistemini, Linuxta ise sistem dosyalarına erişim vardır ve yeterli donanıma sahip bir kişi kendi linuxunu çıkartabilir. Bundan dolayı root vardır linuxta. O zaman şöyle düşünebiliriz, android, linux tabanlı ise o zaman bizlere root’a erişimi kapatıp veriyorlar. Bunun sebebide çok bariz belli çünkü insanlar telefonlarına para verip alıyorlar ve sistemde bilinçsiz olarak yapacağı bir değişiklik telefonun açılmamasına sebep olur ama linuxta para söz konusu değil. “Yani adam diyor ki naparsan yap ben sana zorla linux yüklettirmedim.” Bundan dolayı root hakları telefonlarımız da kapalıdır ve açtığımızda garantiden çıkar.

Root attığımız zaman ne olur ? Aslında bakarsanız hiç birşey olmaz telefonda hiçbir değişiklik olmaz. Tek değişiklik var o da artık özgürsünüz. Firmaların yapmış olduğu hazır romları kullanmak yada kullanmamak hatta üzerinde oynama yapmak size kalmış. Peki herkes telefonununa gelen bu hazır romlardan memnun mu? Hiç ama hiç sanmıyorum!!! “Telefonum iyi ama şu telefonda şunu gördüm keşke bende de olsaydı!” ya da “Bu telefonu aldım ama HDR çekim yapmıyor play store dan indirdim o da çok kötü keşke sony’nin kamera uygulaması bende de olsa!” ya da “Telefonumun sesi çok az çıkıyor duyamıyorum biri aradığında!” ya da “Sistem çok ram yiyor bana bir şey kalmıyor aynı özelliklerde başka telefon var arkadaşımda onun ki hiç böyle değil!” ya da “…..!!!”
şikayetleri herkesin vardır. Her insan aynı telefondan farklı beklentiler içinde olabilir bu çok doğal bir şey insanoğlu sonuçta!

2014110700100630746Pekiii sizlere bir sorum olacak. Telefon alırken hiç “Ben zaten bu telefonun içini kafama göre ayarlayacağım yazılımı salla donanımsal özellikleri önemli benim için!( bir de sony olsun yeter 🙂 )” demenin zevkini yaşadınız mı? Bu düşünceye sahip bir kişi cebinden daha az para çıkartarak düşük model telefondan daha yüksek bir performans alabilir.
Şimdi diyeceksiniz ki, “eee telefon garantiden çıkacak, ya bişey olsa telefona bu sefer cebimden ödeyeceğim yine aynı şey! ben içim rahat olsun isterim.”
Bende diyorum ki diyelim telefona root attınız ve telefonunuz o şekilde bozuldu. Peki garanti hangi durumlar da kabul ediyor telefonu biliyor musunuz? Neredeyse hiçbir şekilde telefonunuzu kabul ettiremiyorsunuz. Her sorununuza bir bahane buluyorlar. diyelim ki kabul ettiler 2 haftadan aşağı alamıyorsunuz telefonu ama para verseniz anında yaparlar. Bide şu var sony’nin garanti konusunda Türkiyede ki konumu belli bi halttan anlamıyorlar!
Türk halkında genelde şöyle birşey var; garantiyi sigortayla karıştırıyorlar. Garantinin hiçbir cazibesi yok. Bir telefonun başına neler gelebilir.
Mesela ekranı kırılır, hoparlörü bozulur, kulaklık jakı bozulur, mikrofonu bozulur, suya düşer açılmaz, ses tuşları çalışmaz, kamerası bulanık gösterir …..
Bunları garanti kabul etmez zaten başka da bir sıkıntı yaşanmaz diğer sıkıntılar yazılımsaldır onları da root atmayı rom yüklemeyi bilirsen biraz bir şeyler araştırıp öğrenirsen onları da kendin halledersin zaten.

XDA Developers gibi büyük bir toplulukta neden Türkler yok denecek kadar az. Neden Türkler kendi romunu kendi yapamıyor. Korkmayın yahu root atınca telefona bir şey olmaz ya da rom yükleyince! Öğrenmekten korkmayın ! Orjinal rom dediğiniz şey telefonun içine gökten zembille inmiyor ya.
Bende anlatıyorum ama bunları,tabiri caizse, anamın karnında öğrenmedim. Telefonunuz için yapabileceğiniz bütün güzellikler ROOT’tan geçer.
Bootloop, soft brick gibi tabirleri görünce kaçmayın, araştırın. Bir de şu var, telefonu hard brick yapmak için baya baya inatlaşmak lazım! Hiç bir telefon root atmakla, rom yüklemekle, yeni özellikler eklemekle, yeni sürücüler eklemekle, içinde ki yazılımı kurcalamakla hard birick olmaz.

anakart
Nasıl hard brick olur onuda söyleyeyim. Telefonun hard brick olması için dışarıdan yazılım yüklemeye yarayan kollarını kırmanız lazım. Yani Sony telefonlar için FASBOOT MODE ve FLASH MODE un çalışmıyor olması gerek. Birde BOOTLOADER ile oynamak hard brick yapar dikkat edin bootloader kilidi değil. Bu üç şeyle ilgili değişiklikler yapmayın. Bunları kullanınca hiçbir sıkıntı olmaz zaten kullanalım diye koymuşlar ama bunlarla oynama yaparsanız hard brick olur. Pekii bunlarla nasıl oynayabilirsiniz? Neredeyse imkansızdır bunlarla oynama yapmak çünkü bu üçü anakarta gömülüdür ve anakartın hafızası; root, rom, cwm… yüklediğiniz yerden farklı ve küçük bir hafızadır. Bu hafızaya ulaşmak için farklı kodlar gereklidir.
Yani dediğim gibi bir telefonu hard brick yapmak için baya inatlaşmak lazım yoksa kolay iş değil. Geri kalanların ise çözümü çok basit! Araştırın öğrenin korkmayın!

Yazılımsal her türlü sıkıntınıza elimden geldiğince dilim döndüğünce yardım etmeye çalışırım.
Bu yazımı okuduğunuz için teşekkür ederim.

  • Serkan

    Yazınız çok yararlı oldu teşekkürler, fakat boot kilidi açıldıktan sonra tekrar kapatılabilirmi? Ve bu nasıl yapılır öğrenebilirmiyim.

    • Ali

      Evet bootloder kilidini kapatmak mümkün ve çok kolay yalnız drm keyleri gittiyse geri gelmez.bunun için bootloader kilidini açmadan önce drm backup almanızı öneririm. Telefonunuzun modelini sorabilir miyim ? ona göre yardımcı olacağım.

      • serkan

        Telefonum Z2 drm bacup nasıl yapılır anlatırsanız çok sevinirim, çok teşekkürler…

        • Ali

          buyurun drm backup videolu anlatım. Video ingilizce ve video altında ki açıklamada en yüsek z1 için yazıyor lakin video altında ki o link güncellendi z2 yi de kapsıyor artık. https://www.youtube.com/watch?v=kva9-rAPG5s

          • serkan

            Çok Teşekkürler…

          • serkan

            Drm backup olmadı! aşağıdaki hatayı verdi sorun nedir acaba telefon rootlu değil.

            [ ———————————————————— ]
            [ Backup TA v9.11 for Sony Xperia ]
            [ ———————————————————— ]
            [ Initialization ]
            [ ]
            [ Make sure that you have USB Debugging enabled, you do ]
            [ allow your computer ADB access by accepting its RSA key ]
            [ (only needed for Android 4.2.2 or higher) and grant this ]
            [ ADB process root permissions through superuser. ]
            [ ———————————————————— ]

            Waiting for USB Debugging…OK
            Pushing Backup TA Tools…OK
            Checking for SU binary…FAILED
            Requesting root permissions…FAILED

            =======================================
            CLEAN UP
            =======================================
            Deleted file – C:\Users\serka_000\Downloads\Backup-TA-9.11\tmpbak\rootPermission

            Deleted file – C:\Users\serka_000\Downloads\Backup-TA-9.11\tmpbak\su
            Removing Backup TA Tools…OK
            Killing ADB Daemon…OK

            Press any key to continue . . .

        • Ali

          telefonun rootlu olması lazım bunu yapmak için yani bootloader kilidini kırmadan root atıp sonra bunu denemelisiniz. eğer telefonunuz rootluysa bu işlemi uygularken telefon ekranına gelen şeyleri onaylaman lazım. Bunları yaparken onaylamadan geçtiysen her seferinde bu hatayı alırsın onun içinde superSU ya girip izin verilmemiş olan uygulamalara izin ver yanında kırmızı “#” işareti olanları. Sonara tekrar dene.

          • serkan

            Telefona root nasıl atılır lütfen anlatırmısınız. Telefona hiçbir müdahale yapmadım.

          • serkan

            flashtool dan root yapıncada bu hatayı verdi.
            ” 31/014/2015 16:14:34 – ERROR – The Part1 exploit did not work ”
            boatloader unlock yapmadan root yapılmıyormu anlamadım. Drm backup’ta yapılamıyor sorun ne anlamadım.

          • Ali

            öncelikle flashtool ile lollipopa root atamazsın. bootloader kilidini açmadan root yapmak biraz uzun iş.
            eğer ingilizceden anlarım diyorsan http://forum.xda-developers.com/xperia-z2/development/stock-d6502-23-1-0-726-complete-guide-t3085893 bu siteden yararlanabilirsin.

  • oktay

    güzel bir genel bilgi olmuş ağzına sağlık klavyen dert görmesin.

    • Ali

      çok sağolun.

  • Yunus

    Abi xperia m2 icin nasil root atabilirim yardimci olur musun?

  • mehmet

    Merhaba xperia z3 üme root yapmak istiyorum ama bilgim yok nasıl yapılır Die acaba bir video yada bir bilgi nasıl yapılacağına dair çok iyi olur

  • Yunus

    Ali abi bu root atarken programlar gerekiyomus busybox falan onlarda parali nasil alcaz onlar olmasa olmuyo mu

    • Ali

      öyle bişey yok. root atarken bilgisayarın olsun içinde flashtool olsun (lazım olma ihtimali yüksek) telefonun için gerekli olan bir kaç dosyayıda indirdinmi tamam başka bişeye gerek yok. Busybox rootla birlikte çalışır root atmak için kullanılmaz.

  • a.polat

    Onceki yazilarinizdan faydalanarak z1 compactimin bootloader kilidini actim ve root yaptim. Fakat bootloader kilidi acilirken telefon formatlandi. Bunun bilgisini onceden verseydiniz iyi olurdu fakat olan oldu artik. Root kolaylikla kullaniyorum. Roota uygun programlar tavsiye ederseniz sevinirim. Greenify,lucky patcher,wifi kills,facenif gibi bilinen uygulamalar harici uygulama onerir misiniz?

    • Ali

      Öyle birşeye sebeb olduysam özür dilerim lakin daha önce xperia z ile ilgili root paylaşımım oldu orada da bootloader kilidinin açık olması gerektiğini söylemiştim sadece, bootloader kilidi nasıl açılırla ilgili bir bilgi vermemiştim belki diğer arkadaşların yazılarına dek gelmişsinizdir. xposed installer kurmanızı tavsiye edebilirim. “xposed installer” telefonunuza başka frimware lar entegre etmenizi sağlayan bir arayüzdür. İçerisinde onlarca uygulama bulundurur dilediğinizi eğer şartlar yerine geliyorsa telefonunuz için yükleyebilirsiniz.

  • Yunus

    Tesekkurler abi yarin denicem inş yapabilirim

  • sabri1881

    Merhaba yazınızı okudum ve şöyle bir sorunum var.Annem Xperia L kullanıyor ve telefonun karşıya giden sesi boğuk boğuk çıkıyor.Ne yaptıysa halledemedi.SIM kart değiştirdi olmadı(Xperia L den önce Samsung Galaxy Ace Kullanıyordu Xperia L’yi Ben aldırdım. :D).Eski telefonundada aynı.Ben artık bu olayın yazılımsal olduğunu düşünmeye başladım.Root edersem telefonu Telefonun ses çıkış gücünü netleştirebilirmiyim diye size soruyorum arkadaşlar.İyişallah çözümü vardır.Telefonun hoparlörü değil.Karşıya giden konuşma sesinde bir sorun var.

    • Ali

      Genelde telefonun mikrofonuna naylon ve benzeri şeyler ya da böyle soğan zarı gibi şeyler kaçması; demir tozu ve türevlerinin kaçması buna sebep olabilir.Bundan dolayı mikrofona baktırmanızı tavsiye ederim. Eğer böyle bir şey olmadığını düşünüyorsanız root ile ses yükseltme yapabilirsiniz lakin mikrofon sesini arttırsanız bile karşı taraf hoparlörün sesini kısabilir. birde boğuk giden sesi yükseltmek sesin boğukluğunu düzeltmez.

      Root atmadan önce yazılım onarma yaparsanız yazılımsal olup olmadığını anlarsınız. Yazılım onarma ile telefonunuza yüklenecek olan stock rom binlerce insanın xperia L sinede yükleniyor onlarda sıkıntı yoksa sizde de olmamalı eğer sıkıntı bundan sonrada devam ederse donanımsal olduğundan emin olabilirsiniz mikrofona baktırmanız gerekecektir.

      • sabri1881

        Dediğim gibi bundan önceki Samsung Galaxy Ace telefonundada aynı şekilde sesin boğuk gelmesi ile ilgili bir sorun vardı.Ses boğukluğu gitsin diye yeni telefona geçtik yine aynı

        • sabri1881

          Telefon zaten çok yeni bir telefon 1 sene bile olmadı alalı.Kutusundan çıkardık SIM kartı taktık ses boğuk çıkıyor

          • Ali

            Bu sıkıntıyı annemde yaşamıştı mutfakta biriyle konuşurken sesi boğuk geliyordu başka odalara geçtiğinde düzeliyordu.bizde başka hatta geçiş yapmıştık. Bulunduğunuz konumdan da kaynaklanabiliyor. Kullandığınız hattın kalitesi ve bulunduğunuz konum fark edebiliyor.

  • Yunus

    Çok sağol abi telefona root attım

  • Emre

    xperia m ye nasıl root atarım.

  • a.polat

    Sagolun hersey icin. Telefonumun arka kamerasini actigimda simsiyah ekran oluyor. On kameraya gecis yapinca sikintisiz kullanabiliyorum fakat arka kamera kullanilmiyor siyahlasiyor ekran. Fotograf cekiliyor yine siyah cikiyor. Sebebi nedir sizce?

    • Ali

      bunun için birşey söylemem doğru olmaz ama donanımsal gibi geldi

  • irfan

    Merhaba ben z3 compact modeline root attırmak istiyorum.
    Cihaz 23.1.A.1.28 lolipop sürümün de acaba bu sürüm için root mümkün müdür mümkünse root dosyalarını ve hangi yolu takip ederek root yapmam gerektiğini paylaşırsanız çok sevinirim.

  • yiğit

    XPERİA Z2 ME ROOT ATMAK İSTİYORUM hangi adımı izlemem gerekiyor. Bu arada sitenizi hergün en az 10 defa ziyaret ediyorum çok güzel paylaşımlar yapıyorsunuz. ALLAH RAZI OLSUN HEPİNİZDEN <3

  • Ali

    Bir iki hafta boyunca biraz işlerim var bundan dolayı çok meşgul olacam. üç gündür bırak bilgisayarı açmayı tuvalete gitmeye bile vakit bulamıyorum. üzerinde uğraşmam gereken sorularınıza yanıt vermem çok zor oluyor. beklettiğim için özür dilerim inşallah anlayışla karşılarsınız.

  • Serkan

    Bende telefonumu(Z2) rootlamak istiyordum fakat vazgeçtim, sebepleri ise: öncelikle Sony tarafından gelecek güncellemeleri almama ihtimali var, ayrıca rootlu telefonlar virüslere de açık hale geliyor, birde bir kere rootlandıktan sonra artık orijinal hale dönmüyor, ayrıca orijinal yazılımı zaten güzel temalarla daha da güzel oluyor ne gerek var ki. Ben böyle düşünüyorum saygılar…

  • Ali

    Saygı duyarım düşüncenize. Lakin yanlış bilgi edindiğinizi düşünüyorum çünkü orjinal güncellemeleri sony nin göndermesine gerek yok kendinizde yükleyebilirsiniz, rootlu bir telefonu orjinalinden daha güvenli hale getimek çok kolay ve mümkün. Rootlu bir telefonun orjinale dönemeyeceğide yanlış bir bilgi. Root dosyaları System e yüklenir ve orjinal bir rom yüklemekle System klasörü silinip yerine yenisi gelir Root dosyaları içerde kalmaz yani. Bundan dolayı bu bilgide yanlış dedim. Telefonu güzelleştirmek için temaların yetip yetmemeside zevk meselesidir ancak rootlu bir Z2 yi inceleyip güzellik kararına öyle varmanızı tavsiye ederim.

  • Barış

    stock rom nasıl yüklenir arkadaşlar telefonum z2

  • Ali

    Z2 için lollipop ftf dosyasını bulabilirsiniz eğer bulamazsanız xperifirm ile indirebilirsiniz daha sonra yüklemeyi flashtool ile yapacaksınız. Bu konu hakkında genel bi bilgi verdim eğer tam olarak anlamıyorsanız detaylı bilgiyi akşam verebilirim şimdi biraz meşgulum.ya da söylediğim tabirleri araştırarak kendiniz de yapabilirsiniz

    • Barış

      xperiafirm ile indirdikten sonra yüklemeyi flashtoolla nasıl yapabilirim o konuda daha ayrıntılı bir şekilde anlatırsanız sevinirim teşekkürler

      • Barış

        tamam hocam hallettim ben çok teşekkür ederim yardımın için son bir şey daha soracağım telefona güncelleme geldiği zaman flashtooldan mı yapacağım yoksa telefona bildirim gelecek mi güncelleme var diye ?

  • Ali

    http://www.xperiaforce.com/2014/08/18/xperifirm-ve-flashtool-kullanarak-kendi-ftfnizi-olusturun/ ftf oluşturmayı bu yazımızdan faydalanarak yapabilirsiniz burda ayrıntılı bir şekilde anlatılıyor.

  • Ali

    http://www.xperiaforce.com/2013/10/26/flashtool-kullanma-kilavuzu/ bu yazımızdan faydalanarakta oluşturmuş olduğunuz ftf dosyasını telefonunuza flaşlayabilirsiniz. Yine bi sıkıntı çıkarsa mesaj atmanız yeterli.

  • Ali

    Bootloader kilidini açmadıysanız güncellemeler gelir ftf yüklemek orjinal bir yoldur yani orjinallikten çıkmaz

    • Barış

      hmm tamamdır çok teşekkür ederim

  • Ali

    Bootloader kilidi açıksa güncellemeleri anlamazsınız yine flashtool gerek

  • Ali

    Ben teşekkür ederim Yardımcı olabildiysem ne ala

    • Barış

      bootloader kilidini flashtooldan kapatabiliriz değil mi

  • Ali

    Evet kapatabilirsiniz flashtool da sol üstte ki bl tuşu bunun için kullanılıyor

  • Barış

    çok teşekkür ederim arkadaşım çok yardımcı oldun kolay gelsin

  • Ali

    Bootloader kilidini kapatmak bi işe yaramaz sadece güncellemeleri alırsın o kadar onuda flashtool ile yapabiliyosun zaten drm keyleri getirmekse amacın onlar geri gelmez

    • Barış

      amacım drm keyleri değil geri gelmeyeceğini biliyorum zaten sadece şu güncelleme işlerini flashtooldan yapmak istemiyorum. telefonu 1 ay önce golddan aldım telefon rootlu çıktı bende yeni android kullanıcısıyım bu root işlerini pek anlamıyordum ama şimdi artık anladım gönül rahatlıyla root yapmak istersem yaparım kafamda hiçbir soru işareti kalmadı gibi

  • yakup kaan

    m4 aquaya nasıl root atarım

  • Muhammed

    Z1 cihazım var root atmak istiyorum attıktan sonra çift tıklama ile uyanma , 4K video , timeshift video ve ses yükseltmek istiyorum bana bi yol gösterir misin ali kardeşim bl kilidi açık olması gerekir mi(5.02 yüklü)

  • Ali

    4k video ve timeshift için xposed installer lazım onun kurulumu lollipopta biraz farklı onu da ilerleyen zamanlarda sitede paylaşacağım önce bunları halledin diğerleri o zamana yetişir.

  • ali

    Merhaba
    Ben bir xperi z2 aldım ve özelliklerinde olmasına rağmen hiçbir şekilde fm radyoyu bulamadım. sonra biraz araştırdım ve ithalatcı firmanın frekans ücreti ödememek için bunları kaldırdığı bilgisine ulaştım. Acaba fm radyoyu nasıl geri yükleyebileceğim hususunda bana yardımcı olabilecek varmıdır?

  • Can Çağlıyan

    İyi Günler benı mail adresımden eklermısınız rica etsem.
    gm.elite.can99@gmail.com

  • Spectre Run

    Telefon sürekli kendiliğinden yeniden başlıyor ve tekrar açılmıyor sadece açılma ekranında saatlerce durup duruyor.Cihazı Sony pc companion ile düzeltebiliyorum .Başlangıçta SD kart sebep olabilir diye düşündüm ama çıkarıp kullandıktan sonra da aynı sorun tekrarlandı.Model T3 internette gösterilen reset kısayolları da çalışmıyor sadece titreyip duruyor